Paasweekend - Reisverslag uit Vitória, Brazilië van Neeltje Zee - WaarBenJij.nu Paasweekend - Reisverslag uit Vitória, Brazilië van Neeltje Zee - WaarBenJij.nu

Paasweekend

Door: neeltjeinbrazil

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

12 April 2012 | Brazilië, Vitória

Boa tarde allemaal,

Het is alweer een aantal weken geleden dat ik mijn laatste verslag plaatste, dus hier een verslag van mijn meest recente activeiten.

Ik hoop dat jullie allemaal een erg gezellig en lang paasweekend hebben gehad! Ik heb een geslaagd weekend achter de rug, maar daar vertel ik straks wat meer over. Eerst even een korte update van de afgelopen weken.

Na Rio ben ik weer verder gegaan met mijn stage. Op dit moment ben ik bezig met het analyseren van de resultaten van mijn onderzoek. Ik heb het rustig op stage, waardoor ik overal de tijd voor kan nemen. Het onderzoek gaat verder prima en ook met mijn collega´s heb ik het erg gezellig.

Mijn weekenden zitten nog altijd erg vol gepland met activeiten. Natuurlijk iedere avond lekker naar een bar of club om een drankje te doen, maar ook andere meer fysiek inspannende dingen ;).

2 weken geleden hebben we op zaterdag eerst een bbq gehad van een klasgenoot van mij. Hij heeft een vrijstaand huis met bbq plek en een groot zwembad. We zijn om 3 uur met de bbq begonnen, maar het bleek dat er veel meer bier was dan echt bbq vlees. We hebben dan ook niet veel gegeten, wel veel gedronken, wat resulteerde in een duik in het zwembad met alle kleren aan. We hebben een super gezellige avond gehad met z´n allen en het "ik ben in het buitenland" gevoel was op zo´n moment 100% aanwezig. Rond 12 uur ´s avonds ben ik naar huis gegaan, omdat ik de volgende dag een berg zou beklimmen!

Om 5.30 uur ben ik weer opgestaan om me voor te bereiden op de lange bergwandeling. Helaas was ik niet helemaal topfit, dus ik had niet de beste voorbereiding. In de hoop dat ik me tijdens de tocht wat beter ging voelen, heb ik alle spullen bij elkaar gezocht en ben ik met Menno en Rovana op de bus gestapt. Op naar de berg ´Mestre Álvaro´. We zouden er ongeveer 3 uur overdoen om deze berg te beklimmen en deden dit samen met een collega van mijn werk en 3 vrienden van hem.

De zon scheen fel en het was al snel duidelijk dat dit een erg zware tocht ging worden. Het uitzicht halverwege de berg was schitterend en ook de tocht erheen was prachtig. De omgeving was heel gaaf en we kwamen veel mooie planten tegen. Wel was het ontzettend zwaar en hadden "sommigen" van ons de neiging om het op te geven. Gelukkig heeft niemand dat gedaan en hebben we rustig de tijd genomen om omhoog te klimmen en overal van te genieten.
Het leukste was toch wel dat we langs een kleine waterval kwamen en we gewoon dit water konden drinken. Er kwam mineraalwater uit de waterval, dus konden we op deze manier onze waterflessen makkelijk bijvullen.

Eenmaal op de top hebben we erg genoten van het uitzicht en konden we over heel Vitória kijken. Een van de jongens was er eerder geweest en kon ons precies vertellen waar alles was. De terug weg was gemakkelijker dan omhoog en duurde ook een stuk minder lang. Het was een super gave ervaring, maar ik moet wel zeggen dat het leuk was om één keer te doen..



Dan zijn we nou aanbeland bij mijn paasweekend. Iedereen in Brazilië was afgelopen vrijdag vrij, maar maandag moesten we gewoon weer werken. We hadden dus de tijd om 3 volle dagen te genieten van een "kleine" vakantie.

Samen met Menno en Rovana ben ik naar een andere staat gereisd, genaamd Minas Gerais. Deze staat is bekend om haar mooie omgeving, oude gebouwen en..... haar goeie kaas!!

Nou lijkt dit heel stom, maar ik was hier zo ontzettend blij mee :D De kaas in Brazilië is echt niet te doen. Er zit geen enkele smaak aan en niemand vindt het lekker, zelfs de Brazilianen niet. Vandaar dat mijn huisgenoten me ook hadden gevraagd om kaas mee te nemen uit Minas Gerais.

Donderdagavond hebben we de bus genomen vanuit Vitória. De busreis zou ong. 8 uren duren, dus we konden ´s nachts slapen en kwamen dan op vrijdagochtend aan. We konden logeren bij een nicht van Rovana die ons ook wat van de stad zou laten zien. Tijdens het weekend gingen we een auto huren zodat we makkelijker ergens heen konden gaan.
We verbleven in Belo Horizonte, de hoofdstad van de staat. Het is een erg mooie hoofdstad met veel oude gebouwen, maar ook een prachtige omgeving. In de stad zelf is veel groen en er staan veel bomen. Dat is in Vitória wel anders.

Op vrijdag hebben we een auto gehuurd en wilden we naar een park gaan waar we kleine watervallen konden bekijken. Menno mag nog geen autorijden omdat hij zijn rijbewijs hier nog moet ontvangen en Rovana heeft nog niet vaak gereden in Brazilië. Helaas was het nichtje van Rovana ziek tijdens dit weekend, dus zij ging niet mee naar het park. Bleef over om in de auto te rijden: Me..

Hmmm. Eerste keer in Brazilië en in mijn weken hier is het erg duidelijk geworden dat de Brazilianen in het verkeer geen idee hebben wat ze doen! Ik heb nog nooit mensen zo slecht zien rijden! Het grappige is, dat ze dit ook allemaal van elkaar zeggen. Iedere Braziliaan geeft toe dat Brazilianen niet kunnen autorijden. (Uitgezonderd zichzelf natuurlijk). Uiteindelijk heb ik besloten om toch in de auto te stappen, ook er hier meer structuur was en de mensen in Minas Gerais zich iets meer aan de verkeersregels houden dan in Vitória.

Het rijden ging prima en het viel me ontzettend mee. Helaas begon het te regenen toen we bijna bij het park aankwamen. We hadden bijna de hele dag gereden, omdat we geen gps hadden, maar alleen een oude kaart. We reden over een oude kleiweg en inmiddels konden we bijna niets meer zien vanwege de regen. De kleiweg was ontzettend slecht en zat vol grote gaten. En toen begon de pech...

Door de vele regen hebben we een groot gat niet gezien en zijn we er met een harde klap doorheen gereden. We schrokken ontzettend, maar dachten niet dat er veel aan de hand was. Later werden we gestopt door een aantal jongens en bij het uitstappen werd het al snel pijnlijk duidelijk. De voorbumper (of hoe zoiets heet) lag er bijna helemaal af. Het ding hing half op de grond en was gedeeltelijk ingescheurd. Ook bleek dat er iets aan de binnenkant van het wiel volledig verdwenen was.
We zijn doorgestuurd naar een monteur, die ons van de ergste schade kon afhelpen. Wat we wel wisten, was dat dit waarschijnelijk een erg duur grapje ging worden bij het inleveren van de auto. Mooi kut dus! En het ergste was, dat het al tegen het einde van de dag liep, we alleen nog maar hadden gereden en nog geen park of waterval hadden gezien!

De monteur kon de bumper weer op zijn plek krijgen, maar vertelde wel dat er ook van binnen bij de motor wat schade was. We hebben toen besloten het weekend met de auto af te maken en gewoon af te wachten wat de kosten werden bij het inleveren ervan.
Omdat we er toch waren, zijn we nog wel naar de watervallen gegaan. Om deze pechdag toch nog goed te maken hebben we ook nog even in één van de watervallen gezwommen. Ontzettend gaaf en een prachtig uitzicht op de bergen. Was de dag toch nog een beetje goed.

Op de terug weg begon het nog veel harder te regenen. Er was veel onweer en de flitsen en donder kwamen erg dichtbij. Braziliaanse wegen zijn niet goed voorbereid op regen en inmiddels reden we in slakkentempo door wegen die volledig onder water stonden. Uiteindelijk zijn we veilig thuis gekomen, maar de volgende dag bleek dat er veel slachtoffers zijn gevallen door het slechte weer. Hadden we toch nog een beetje geluk gehad. (En een ontzettend goede chauffeur natuurlijk ;-) ).

Zaterdag zijn we de stad gaan bekijken. We zijn in een museum geweest over de stad en Brazilië zelf en hebben door een park gelopen. Ook hebben we in een traditioneel restaurantje gegeten. In de namiddag zijn we naar een hoog punt in Belo Horizonte gegaan waar we een mooi uitzicht hadden over de stad. Zaterdag avond zijn Menno, Rovana en ik iets gaan drinken bij een kroeg met live muziek.

Op zondag gingen we naar de grootste markt in Brazilië. Deze is bekend onder alle Brazilianen en de markt is zo´n 2 kilometer lang!! Het was geweldig en natuurlijk waren wij (Rovana en ik) als vrouwen in de hemel terecht gekomen! We hebben 3,5 uur heerlijk rond gelopen tussen alle tassen, schoenen, sieraden en kleren. Ook hebben we veel aankopen gedaan die allemaal in de bus mee terug moesten.

´s Middags zijn we naar de stad Pampulha gegaan waar we bij een meer zijn gaan zitten en waar we een oude kerk hebben bekeken. ´s Avonds hadden we om 21.30 uur de bus terug naar Vitória, waar we de maandag ochtend om 06.00 uur weer aankwamen. Zoals ik eerder al zei, helaas hadden ze hier op maandag geen vrij. Dit betekende dat we om 6 uur snel met de taxi naar huis moesten, klaar maken en op naar het werk. Het was een erg zware dag, maar ik kon wel terug kijken op een heel geslaagd weekend! (met een beetje pech).

Oh, bijna vergeten. Op zondagochtend hebben we de auto weer ingeleverd, volledig voorbereid op het betalen van een hoog bedrag voor de schade. Maar de man die ons auto aannam heeft niets van de schade opgemerkt. Hij heeft de auto snel bekeken, maar niks gevonden, dus konden we onze huur gaan betalen. Ik denk dat we het hele weekend nog niet zo blij waren geweest!

Het begin van het weekend was misschien niet erg soepel, maar uiteindelijk hebben we er een super weekend van gemaakt!

Nou, toch weer een erg lang verhaal geworden. Voor de rest is er hier weinig veranderd en ook voor dit weekend zijn er nog geen spannende plannen. Maar wat ik hier wel geleerd heb, is dat je onmogelijk meer dan 2 dagen van te voren kunt gaan plannen, omdat alles dan toch weer veranderd. Het zou dus best zo kunnen zijn, dat ik volgende week met een spectaculair weekend verhaal kom! :p

Saudações e beijos,
Neeltje

  • 12 April 2012 - 20:09

    Marian:

    Hey meid!

    Wat weer een ontzettend leuk verhaal.. Je geniet volop als ik het zo lees...
    Bij mij op stage gaat ook verder alles prima!

    Spreek je snel weer en heel veel plezier nog! xxx

  • 13 April 2012 - 08:03

    Fokje:

    Hey fanke,

    Prachtig verhaal!! Sa te hjerren fylst dy hielemaal thus yn Brazilië. Succes mei de stage en geniet fan olle belevenissen!

    Groetsjes!

  • 18 April 2012 - 11:14

    Elske:

    Wauww Neel, super ferhalen hear!
    Tink dat iederien yn NL en BE jaloers op dy is :)
    Hiel folle plesier noch, geniet derfan!
    Groetsjes ut België xx

  • 28 Mei 2012 - 16:31

    Gerwold:

    Hej Neel,

    Sjoch dost dy der best fermakkest yn Brasil. Moai sa! Geniet der nog mar eam fan.

    gr Gerry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Vitória

Een half jaar naar Vitória

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2012

Laatste reisweek

27 Juli 2012

Derde reisweek

16 Juli 2012

Tweede reisweek

09 Juli 2012

Eerste reisweek

27 Juni 2012

Bahia - Porto Seguro
Neeltje

In februari ga ik voor een half jaar stage lopen in Brazilië. Om iedereen toch nog een beetje op de hoogte te houden van mijn ervaringen heb ik deze link aangemaakt.

Actief sinds 31 Jan. 2012
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 19800

Voorgaande reizen:

07 Februari 2012 - 07 Augustus 2012

Een half jaar naar Vitória

Landen bezocht: