Rio de Janeiro.! - Reisverslag uit Vitória, Brazilië van Neeltje Zee - WaarBenJij.nu Rio de Janeiro.! - Reisverslag uit Vitória, Brazilië van Neeltje Zee - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiro.!

Door: neeltjeinbrazil

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

28 Maart 2012 | Brazilië, Vitória

Hallo allemaal,

Zoals ik in mijn vorige verslag al had vermeld, ben ik afgelopen week in Rio de Janeiro geweest. Woensdagochtend ben ik samen met een vriend vanaf het vliegveld van Vitória naar Rio gevlogen. Om 11.00 uur kwamen we aan bij het hostel dat hij voor ons geboekt had, maar helaas konden we pas om 14.00 uur inchecken. Gelukkig konden we wel onze koffers bij de receptie achterlaten zodat we vrij waren om de dag in te vullen.

Rond 11.30 zijn we eerst naar een restaurant gelopen om te lunchen. Hier in Brazilië is de lunch de belangrijkste maal van de dag, dus kun je er uitgebreid voor gaan zitten. Na de lunch hebben we direct het bekendste strand van Brazilië opgezocht, namelijk Copacobana! Heerlijk strand, met een mooie zee, licht zand en erg veel ruimte. Ik had me hier erg op verheugt en verwachte dat dit net zo speciaal was voor alle Brazilianen. Niets was minder waar.. Brazilianen houden helemaal niet van Copacobana. Ze gaan veel liever naar andere stranden en Ipanema stond hierbij voorop.

Daarom hebben we eerst 2 uurtjes op Copacobana gelegen en zijn we daarna doorgelopen voor een paar uur op Ipanema. Allebei de stranden waren erg mooi en we hadden het geluk dat ons hostel een goede ligging had. CopaCobana was maar 5 minuten lopen vanaf onze hostel, dus hier hebben we de meeste tijd doorgebracht.

Op de dag van onze aankomst heb ik dus direct al kennis gemaakt met de twee bekendste stranden van Brazilië. Rond een uur of 6 zijn we terug gegaan en hebben we boodschappen gedaan voor het avond eten. Ons hostel zag er gezellig en verzorgt uit. Er was internet aanwezig, een keuken waar je kon koken, iedereen had zijn eigen locker en het ontbijt was inclusief. Al met al goed geregeld dus. De mensen waren erg aardig en er kwamen veel backpackers die alleen reizigden. Iedereen zoekt contact met elkaar en de sfeer die er hangt is ontspannen en gastvriendelijk. Dit heeft mij wel meer gerustgesteld in het idee om na mijn stage een maand alleen te gaan reizen.

Op woensdagavond zijn we niet op stap gegaan omdat Romullo de volgende ochtend vroeg een sollicitatiegesprek had. Ik ben op donderdagochtend naar het strand gegaan met iemand uit het hostel en ´s middags had ik een dag trip geboekt! Jawel, lekker toeristisch in een bus, met gids, alle plekken bekijken die je MOET zien wanneer je in Rio bent.

Allereerst zijn we naar Cristo Redentor gegaan. Deze is te zien vanuit overal in Rio, maar lijkt vanaf een afstand nog niet zo indrukwekkend. Het deed mij nog niet zoveel, maar iedereen had me verzekerd dat dit het mooiste was van Rio. Cristo Redentor staat op een berg en hier zijn we in de bus naartoe gereden. Aangekomen op de berg, moesten we nog een stukje naar boven klimmen (of met de lift, maar dat klinkt niet zo stoer) om daadwerkelijk bij het beeld te komen. Na een zware klimtocht stonden we dan eindelijk in levende lijve voor het beeld. Wauww.... Wat een indrukwekkend beeld zeg! Het was zo gigantisch groot, dat je niet anders kon dan er van onder de indruk raken. De uitdrukking op het gezicht was ontzettend mooi gemaakt en het is bijna niet te omschrijven wat het met je doet. Al wat ik verwacht had, niet dat ik zo onder de indruk zou zijn. Vanaf dat moment heb ik iedere keer met andere ogen naar het beeld gekeken vanaf de grond. Ineens zag ik wat alle mensen zien, een geweldig beeld die zich laat zien overal in Rio. Je kon niet anders dan overal waar je liep constant op zoek gaan, naar waar het beeld zich op dat moment bevond.

Na de Cristo Redentor zijn we naar een plaatsje Santa Theresa gegaan. Dit is nog een oud stadje waar de bars erg traditioneel zijn. Het zag er schattig uit en hier hebben we de plek bekeken waar de bekendste parade van de wereld plaats vindt tijdens carnaval. Het is niet te vergelijken hoe verlaten het er bij lag, terwijl ik weken geleden nog niets anders op televisie zag dan parades met duizenden mensen op de tribunes. Leuk om nou in het echt te zien waar het allemaal plaats gevonden heeft.

Ook zijn we naar Lapa gegaan. Deze plek is bekend omdat het de meeste uitgaansgelegenheden heeft. Wij zijn naar een grote trap gegaan die gemaakt is van een kunstenaar, bestaande uit tegels vanuit de hele wereld. Het klinkt een beetje vreemd wanneer ik het zo opschrijf, maar het zag er geweldig uit. Zo kleurrijk en vrolijk dat je er alleen maar blij van kon worden. De kunstenaar zelf woont aan de trap in een gekleurd huis, maar helaas hebben wij geen kennis met hem kunnen maken. Ook zijn er tegels van Nederland, maar in de grote massa heb ik die niet kunnen vinden.

Na Lapa waren we aangekomen bij de laatste activiteit, namelijk de Pão de Açúcar Dit is een uitzicht op de twee bergen in Rio. Je kunt erheen via een kabine aan een kabelbaan. Deze karren zijn gespannen vanaf de grond naar de eerste berg, en vanaf hier naar de tweede berg. Het uitzicht was super. Dit is de beste plek om een volledig beeld te krijgen van de hele stad Rio de Janeiro. Een erg gaaf uitzicht en ook leuk om het te bekijken wanneer je in een kabine zit die je omhoog takelt. Alsof je zweeft door de lucht. Een leuke activiteit dus. En hier heb ik mijn eerste wilde dier gezien!! Niet echt te vergelijken met leeuwen, tijgers en giraffen, maar toch! Mijn eerste aapje.. :D Natuurlijk als echte toerist 100 foto´s gemaakt, die allemaal op elkaar lijken, maar toch. Ik was blij met deze nieuwe ervaring ;)

Na de Pão de Açúcar was mijn tour afgelopen en ben ik terug gebracht naar mijn hostel. Hier zat Romullo al op mij te wachten en ´s avonds zijn we op stap gegaan. Niet zomaar op stap, maar naar de gay-street van Rio. Eerst hebben we in twee barretjes wat gedronken en daarna zijn we naar een gay-club gegaan. Een gezellige avond, maar niet heel speciaal. Het enige waar ik aan moest wennen is dat niet meer iedere man naar je staart en je aan zit te gapen. Dus eigenlijk was het voor mij ook wel een keer een ontspannende avond :P

Vrijdag hebben we ´s ochtends op het strand gelegen en zijn we ´s middags naar een plaats in de buurt gegaan genaamd Leblon. Dit is een rijker gedeelte van Rio en dat is te merken aan de mensen. Hun houding is anders en ook de uitstraling is chiquer. ´s Avonds zijn we op stap gegaan naar Lapa, omdat dit bekend stond als de beste plek om uit te gaan. Het was anders uitgaan dan ik gewend ben. Iedereen liep op straat, er waren veel open barren en de sfeer was erg gezellig. We hebben lekker gedanst in een salsa bar en hadden een erg gezellige avond.

Zaterdag zijn we ´s ochtends weer naar het strand gegaan (we hadden het geluk dat het iedere dag boven de 30 graden was) en zijn ´s middags in het oude centrum gaan kijken. Er was op vrijdag een heel bekende oude acteur overleden en het bleek dat mensen afscheid van hem konden nemen in het museum. Mijn reisgenoot wilde dit dolgraag doen, dus daar zijn we geweest. Ook hebben we hier rustig rond gelopen en heerlijk gegeten.

In de avond zijn we terug gegaan naar Leblon om hier op stap te gaan. Ik vond het nog leuker dan Lapa. De mensen waren anders, maar ook de plek was anders. We hebben een gezellige avond gehad in verschillende barren en vermaakten ons prima. Helaas was het al de laatste avond, dus moesten we nog even volop genieten. Half aangeschoten zijn we om 4.30 thuis gekomen en moesten we om 9.00 uur alweer van bed. Een kort nachtje dus, maar wel een geslaagde laatste avond.

Zondagmiddag ben ik om 14.30 uur terug gevlogen naar Vitória en was ik rond 16.30 uur thuis. Ik kan terug kijken op een super leuke tijd in Rio en ik vond het een prachtige stad. De sfeer, omgeving en manier van leven was zo anders, maar helemaal relaxed. Het was heerlijk en ik heb alles gedaan wat ik kon doen in vijf dagen. Wanneer ik nog een keer terug kom, wil ik nog wel heel graag de sloppenwijken van Rio bekijken, dit moet ook een erg indrukwekkende omgeving zijn. Dus misschien voor een volgende keer..

Dit was eigenlijk wel mijn verhaal. Deze week weer begonnen met stage en mijn avonden zijn alweer volgepland. Zondag ga ik een berg beklimmen (nou ja, we gaan omhoog lopen), dus ik denk dat ik volgende week wel weer een nieuw “spannend” verhaal heb, met actieve foto´s.

Beijoes, Neeltje

  • 29 Maart 2012 - 06:07

    Dieuwke:

    Hee Neeltje! Wot leuk man! zo zie jeook nog veel van de omgeving, en wat super dat je ook zoveel andere mensen ontmoet en dat ze zo gastvrij zijn. dat lijkt me heerlijk. hoe gaat het met je curcus portugees? heb je nu wel weer zin in je stage? heel veel plezier en succes deze week! kijk uit naar je volgende spannende verhaal! liefs

  • 29 Maart 2012 - 06:58

    Simone:

    Hé Neel!
    Wat super cool, bin no toch wol in bytsje jaloers op dy!! Hat dy freon de baan krygen trouwens? Wy moat mar snel wer efkes skype, moandei wy ik wariig dus ik lei al te sliepen hahaha..

    Succes mei stage!!
    Dikke tút!

  • 29 Maart 2012 - 07:56

    Froukje Riemersma:

    He Neel! Een erg leuk verhaal wer. Doe hast dy 5 dagen yn Rio echt goed benut.... een goed voorbeeld foar my, spiitig genoch hiene we net de tiid om al dy wieken te kinne sjen, allinich dus Lapa wer de carnaval wie! Dusss, bin ek heel beneid nij dien foto's! Wolst doe straks in Nederlan nog wol opstap??? Wot silst do straks wenne matte hjirre, haha! Gean sa troch.....
    Tut Frouk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Vitória

Een half jaar naar Vitória

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2012

Laatste reisweek

27 Juli 2012

Derde reisweek

16 Juli 2012

Tweede reisweek

09 Juli 2012

Eerste reisweek

27 Juni 2012

Bahia - Porto Seguro
Neeltje

In februari ga ik voor een half jaar stage lopen in Brazilië. Om iedereen toch nog een beetje op de hoogte te houden van mijn ervaringen heb ik deze link aangemaakt.

Actief sinds 31 Jan. 2012
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 19799

Voorgaande reizen:

07 Februari 2012 - 07 Augustus 2012

Een half jaar naar Vitória

Landen bezocht: